Het werk van detailhandelscoach Ben Op de Beeck voor de gemeenten Herenthout, Grobbendonk en Herentals zit er na 2 jaar op. Hij heeft zijn bevindingen in een Strategisch Commercieel Plan gegoten. Voor elke gemeente werd samen met de handelaars een plan op maat uitgewerkt. Het kernwinkelgebied werd afgebakend.
In Grobbendonk worden de evoluties gestuurd met een slimme ruimtelijke ordening. Belangrijk in die evoluties zijn de toekomstplannen rond de McCain-site. Er is ook een verbeterd parkeerplan uitgewerkt.
In Herenthout ligt de focus vooral op de dorpskern als centrale ontmoetingsplaats om er te winkelen en te feesten. Vestigingspremies, cadeaucheques en een parkeerroutebeleid moeten de handel in de kern versterken en vernieuwen.
De stad Herentals kiest resoluut voor een integrale aanpak van haar kernwinkelgebied. Met het huidige aanbod op nog geen 500 m van elkaar is een combinatie van shoppen, cultuur, toerisme en horeca in een historisch decor mogelijk.
Dankzij permanent overleg met handelaars, eigenaars en ontwikkelaars trekt de kern nu ook nieuwe retail aan en wordt de leegstand in de Zandstraat zeer gericht aangepakt. De leegstand wordt aangepakt en de stad voert een consequent vergunningenbeleid. Binnenkort gaat ook een expert lokale economie in dienst van de stad. Hij zal samen met winkeliers en horeca het centrum nog extra in de verf proberen zetten.